*arkistoituja esityksiä*
v.1990

< paluu
edelliselle sivulle

©Teatteri Kultsa

Teatteri Kultsa

Kaikki vorot eivät tule varkaisiin
&
Maalareilla ei ole muistoja


KAKSI KERTAA DARI FO ALPPIPUISTOSSA 9.6-1.7.90
KULTTURITALON TEATTERIN ENSEMPLE KULTTIS KESÄTEATTERI ESITTÄÄ

 

Kertaa Dario Fon pienoisnäytelmää:
Kaikki vorot eivät tule varkaisiin ja Maalareilla ei ole muistoja.

Ensimainitussa on luvassa italialainen kansanfarssi aviorikoksesta, jossa todetaan väärinkäsityksiä, joita ilmenee, kun vaimo soittaa miehelle töihin- ja mies on ammatiltaan varas! Mamma mia mikä sotku!

Onneksi se on vain väärinkäsitys. Viimemainitussa on luvassa italialainen kansanfarssi jälleen kerran. Tässä pienessä herkussa on pelkkiä absurdeja tilanteita italian farssin kuninkaalta Dario Folta. Vahanukke, verhoilevia maalareita, saita leski, ilotalo: kun nämä sekoitetaan, mitä muuta lopputulos voi olla kuin farssi.

Näissä pienoisnäytelmissä Dario Fo lempeästi pilkkaa italialaisten pikkuseikkoja ja tapoja, mutta pyrkii ensisijaisesti viihdyttämään ja naurattamaan. Kulttiksen porukka, valtakunnallisestikin kiitosta saaneet harrastajanäyttelijät, pyrkii saamaan Linnamäen huvipuiston varjossa ja VR:n junien vieressä, tulkaa rennosti nauramaan! Molemmat näytelmät on ohjannut ( vierailija) Teatterikoulun II vuosikurssilta.

TYÖRYHMÄ:
Tekstit. ………………………………..Dario Fo
Ohjaus………………………………....Scott Lipton
Puvustus………………………………Työryhmä ja Arja Huotari
Lavastus………………………………Työryhmä ja Arja Huotari
Valaistus………………………………Aurinko
Taustaäänet……………………………VR junat
Juliste ………………………………….Outi Alander

 

Kaikki vorot eivät tule varkaisiin

Kaappikello……………………………Riikka Ilomäki
Varas…………………………………..Markku Keränen
Varkaan vaimo………………………...Riitta Selkälä
Nainen…………………………………Outi Alander
Mies……………………………………Jorma Hellström
Miehen vaimo…………………………Outi Hartikainen
Naisen mies……………………………Matti Rasilainen
Toinen varas…………………………...Riikka Ilomäki

Maalareilla ei ole muistoja

Leski…………………………………..Maija Salokorpi-Heino
Giorgio………………………………..Urkki Heino
Maalari………………………………..Terho Oksman
Herra Milvio…………………………..Aino Savolainen
Sonja…………………………………..Outi Hartikainen
Diana…………………………………..Riikka Ilomäki

Lehdistön arviot -
Helsingin Sanomat /LEENA HIETANEN:

 

Salonkifarssia kesäteatterissa

Dario Fota mykkäkomedian keinoin

 

Eurooppalainen intellektuelli ja katolisen kaksinaismoraalin pilkkaaja Dario Fo on vähän nähty vieras kesäteatteriohjelmistossa. Vielä vähemmän sitä ovat hänen sisätilaan sijoittuvat pienet farssinsa.

Siispä kunnia Kulttikselle, joka vaikeuksitta vaihtaa salongit AIppipuiston amfiteatterin viitteellisiin kulisseihin. Salongin sohvan antiikkisuus on uskottava, koska sohvassa lukee niin. Lavastuksen hulvaton suurpiirteisyys antaa hyvät alkutahdit.

Kaikki vorot eivät tule varkaisiin pyörittelee kolmea pariskuntaa, jotka kaikki pettävät toisiaan. Puhtaita papereita ei ole edes kaappikellolla.

Ohjaaja Scott Lipton on saanut näyttelijöihin vauhtia. Mitään akrobatian ihmelapsia kulttislaiset eivät ole, mutta mykän komedian tahallinen kömpelyys ja markkeeraaminen pitävät farssia liikkeessä. Suomalaisen näyttelijän saati harrastajan parhaita puolia eivät ole nopeus ja notkeus, joita Fon kiihkeätempoinen farssi edellyttäisi.

Ongelmana Kaikki vorot eivät tule varkaisiin -esityksessä on ministeriön virkamiehen ja narkomaani-punkkarin rakkaustarina. Se ei ole uskottava. Vika ei ole näyttelijöiden vaan dramaturgian. Kahden niin erilaisen maailman kohtaaminen ei mene läpi edes farssissa.

Huolimatta roolinsa hankaluudesta ensikertalainen Outi Alander tekee punkkarinsa uskottavasti. Jorma Hellströmin punkkaria hamuava matelija on esityksen ilo ja kantava voima. Myös varkaan vaimo Riitta Selkälä nautiskelee voronsa pyssyllä jahtaamisesta katsomoa kutkuttavasti.

Kaikki vorot eivät tule varkaisiin lähtee liikkeelle hitaasti, mutta päättyy kunnon karuselliin juuri oikealla hetkellä.

Hulttiomiehen balsamointi ei kannata

Toinen Fon farssi Maalareilla ei ole muistoja tapahtuu bordellin salongissa, jonne ilmestyy kaksi maalaria vaihtamaan verhoja. Farssin absurdiutta lisää vahanukke, bordellin pitäjän mies, joka herää henkiin kostamaan vaimolleen balsamoinnin.

Maalareilla ei ole muistoja on tyylipuhtaampi kuin Kaikki vorot eivät tule varkaisiin ja myös onnistuneempi. Sen lapsenomaiset maalarit, saita ja kiero bordellin pitäjätär sekä iloiset huorat muodostavat selvän oman maailman.

Varsinainen löytö on maalari Matti Rasilainen, jonka luontevuus ja valloittavuus roolissaan on vastaansanomatonta, Vähän tyhmänä palloa pompottelevana miekkosena hän on näytelmän veijari, jolla on komiikan avaimet hallussa.

Vanha rouva Maija Heino on karismaattinen bordellin pitäjä, mutta farssin vauhti tuttui välillä liian kovalta. Aäni ei tahtonut jaksaa kantaa takapenkeille saakka.

Molempien esitysten perusteella voi todeta, että farsssi käy harrastajillekin, sillä varauksella että vauhdista ei tingitä.

Esityksiä voinee suositella myös lapsille, vaikka akuisten pettämiset ja bordelli eivät liene vielä kovin tuttuja elämän eliksiirejä, sillä ainakin niillä lapsilla, jotka jo istuivat katsomossa tuntui olevan poskettoman hauskaa.

Alppipuiston amfiteatteri on mahdoton teatteritila. Ohilulkevat VR:n junat eivät kunnioita teatterin vaatimaa hiljaisuutta. Mutta hyvä yleisö ei siitä välitä.
LEENA HIETANEN